Музеї як туристичний ресурс: культурно-просвітницькі проєкти в сучасному культурному просторі туристичної дестинації

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-7603.4.2.2021.249698

Ключові слова:

музейна діяльність, музеї як туристичний ресурс, культурно-просвітницький музейний проєкт, культурна ревіталізація закинутих індустріальних будівель, пандемія COVID-19

Анотація

В роботі висвітлено та проаналізовано світовий та вітчизняний досвід реалізації культурно-просвітницьких музейних проєктів в сучасному культурному просторі туристичних дестинацій. Запровадження культурно-просвітницьких проєктів у основу музейної діяльності сприяє отриманню музеями прибутку і задоволенню потреб суспільства у прагненні пізнання. Також культурно-просвітницький проєкт удосконалює основні функції музеїв (освітню та виховну), посилює резонанс через масову популяризацію музейної діяльності. Серед поширених культурологічних музейних проєктів є науково-просвітницькі музейні конференції, Міжнародний день музеїв, «Ніч музеїв», тематичні міжкультурні фестивалі, бієнале тощо. Доведено, що в останні десятиліття набули поширення різні культурологічні музейні проєкти, що кардинально змінюють культурний простір туристичної дестинації. Прикладом може слугувати вдалий проєкт розміщення музеїв в закинутих індустріальних будівлях, який дає поштовх для розвитку не тільки музею, але й самому району, інколи депресивному. В статті розглянуто приклади таких проєктів у світі й в Україні. Для багатьох музейних закладів пандемія COVID-19 та її наслідки для сфери культури в цілому є викликом, який треба використати для переосмислення своєї діяльності, упровадження нових методів комунікації з потенційними відвідувачами музеїв.

Біографії авторів

Володимир Антоненко, Київський університет культури

Доктор географічних наук, професор, завідувач кафедри міжнародного туризму

Володимир Хуткий, Київський університет культури

Аспірант

Посилання

Androshchuk, H. (2020, Juni 22). COVID-19 i muzei: ekonomichnyi vplyv, tsyfrovizatsiia, komunikatsiia, bezpeka [COVID-19 and museums: economic impact, digitalization, communication, security]. Yurydychna hazeta online. https://cutt.ly/JYCRIyg [in Ukrainian].

Antonenko, V. S., & Khutkyi, V. O. (2021). Muzei yak turystychnyi resurs v umovakh pandemii COVID-19: vyklyky ta novi mozhlyvosti [Museums as a tourist resource in the conditions of the COVID-19 pandemic: challenges and new opportunities]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Tourism, 4(1), 54–73 [in Ukrainian].

Babarytska, V. K., Korotkova, A. Ya., & Malynovska, O. Yu. (2012). Ekskursoznavstvo i muzeieznavstvo [Guided Tours and Museum Studie] (2nd ed.). Alterpres [in Ukrainian].

Butsykina, Ye. (2020, August 6). Muzei pislia lokdaunu: vidkryvaiuchy novi napriamky rukhu [Museums after the lockdown: opening new direction]. Koridor. Zhurnal pro suchasnu kulturu. http://www.korydor.in.ua/ua/opinions/museums-after-lock-down.html [in Ukrainian].

Horishevskyi, P., Kovaliv, M., V. Melnyk, V., & Oryshko, S. (2005). Osnovy muzeieznavstva, marketynhu ta reklamno-informatsiinoi diialnosti muzeiv [Fundamentals of Museum Studies, Marketing and Advertising and Information Activities of Museu]. Plai [in Ukrainian].

Kapustina, N. I., Haida, L. O., Beketova, V. M., & Maliienko, Yu. M. (2005). Muzei i vidviduvach [Museum and Visitor]: Methodological developments, scenarios, concepts. Dnipropetrovskyi istorychnyi muzei im. D. I. Yavornytskoho [in Ukrainian].

Kopiievska, O. R. (2008). Zahalni zasady pravovoho rehuliuvannia muzeinoi spravy v Ukraini [General principles of legal regulation of museum affairs in Ukraine]. Our Law, 1, 51–55 [in Ukrainian].

Kovalchuk, Ye. I. (2012). Muzei u suchasnomu sviti: rozrobka naukovoi kontseptsii [Museum in the modern world: development of a scientific concept]. Volynskyi Muzeinyi Visnyk, 3, 17–22 [in Ukrainian].

Kovalchuk, Ye. I. (2014). Kulturno-osvitnia diialnist muzeinykh zakladiv yak skladova muzeinoi komunikatsii (za rezultatamy sotsiolohichnykh doslidzhen Volynskoho kraieznavchoho muzeiu) [Cultural and educational activities of museum institutions as a component of museum communication (according to the results of sociological research of the Volyn Museum of Local Lore)]. Volynskyi Muzeinyi Visnyk: Muzei u Doslidzhenni ta Zberezhenni Pam’iatok Kulturnoi Spadshchyny Zakhidnoukrainskykh Etnichnykh Zemel, 4, 73–76 [in Ukrainian].

Kravchenko, O. V. (2010). Teoretychna replikatsiia kulturolohii u vitchyznianomu osvitnomu dyskursi [Theoretical replication of culturology in the domestic educational discourse]. Kultura Ukrainy, 30, 38–47 [in Ukrainian].

Kuzmuk, O. (2010, January 26). Rol muzeiv u kulturnomu ta sotsialno-ekonomichnomu rozvytku krainy: zarubizhnyi dosvid [The role of museums in the cultural and socio-economic development of the country: foreign experience]: Analytical note. Natsionalnyi instytut stratehichnykh doslidzhen. https://cutt.ly/5YCYzPG [in Ukrainian].

Liubitseva, O., & Shparaha, T. (2021). Muzeinyi turyzm [Museum Touris]. Alterpres [in Ukrainian].

Mankovska, R. (2013). Suchasni muzeini komunikatsii ta perspektyvy yikh rozvytku [Modern museum communications and prospects for their developmen]. Kraieznavstvo, 3, 75–84 [in Ukrainian].

Mohyla, Yu. A., & Pekarchuk, O. P. (2019). Prystosuvannia promyslovykh terytorii Lvova do suchasnykh umov [Adaptation of Lviv's industrial territories to modern conditions]. Bulletin of Lviv Polytechnic National University. Series of Architecture, 1(2), 63–69 [in Ukrainian].

Mori, Ye. (2021, January 26). 10 krokiv do stalosti, dostupni kozhnomu muzeiu – korysnyi haid vid Oleksandry Kovalchuk [10 steps to sustainability, available to every museum – a useful guide from Alexandra Kovalchuk]. https://cutt.ly/RYCYmQr [in Ukrainian].

Omelchenko, Yu. A. (2003). Formuvannia vitchyznianoi kulturnoi spadshchyny [Formation of national cultural heritage]. Vita Antiqua, (5–6), 219–230 [in Ukrainian].

Shtekel, M. (2021, November 23). Yak muzei pokrashchuiut depresyvni raiony: u sviti, v Ukraini, zokrema v Odesi [How museums improve depressed areas: in the world, in Ukraine, in particular in Odessa]. https://www.radiosvoboda.org/a/new-museum-odesacontemporary/31573925.html [in Ukrainian].

Storey, J. (2005). Teoriia kultury ta masova kultura. Vstupnyi kurs [Cultural Theory and Popular Culture. An Introduction]. Akta [in Ukrainian].

Urry, J. (2005). Vzglyad turista i globalizatsiya [Tourist perspective and globalization]. In V. V. Zvereva (Ed.), Massovaya kul'tura: sovremennye zapadnye issledovaniya [Popular Culture: Contemporary Western Studies] (pp. 136–150). Pragmatika kul'tury [in Russian].

Vaidakher, F. (2005). Zahalna muzeielohiia [General Museolog] (V. Lozynskyi, O. Lianh, & Kh. Nazarkevych, Trans.). Litopys [in Ukrainian].

Yakubovskyi, V. I. (2010). Muzeieznavstvo [Museum Studies] (2nd ed.). PP Moshak M. I. [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-29

Як цитувати

Антоненко, В., & Хуткий, В. (2021). Музеї як туристичний ресурс: культурно-просвітницькі проєкти в сучасному культурному просторі туристичної дестинації. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Туризм, 4(2), 189–204. https://doi.org/10.31866/2616-7603.4.2.2021.249698

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ ЯК ТУРИСТИЧНОГО РЕСУРСУ